Prostorová orientace s určováním vlevo/vpravo na druhé osobě

Tipy na využití tohoto cvičení doma i ve škole.

Prostorová orientace s určováním vlevo/vpravo na druhé osobě

Rané matematické představy


V tomto cvičení dítě poznává vpravo a vlevo na druhé osobě, což je jeden z náročnějších úkolů. Tato dovednost představuje skupinu vědomostí, dovedností a zkušeností s využíváním všech smyslů a také pohybu v prostoru při hrách, sportu a dalších aktivitách.


Proč je toto cvičení důležité?
Zrakové rozlišování, na které se toto cvičení zaměřuje, má zásadní úlohu v rozvoji vnímání dítěte.

Dítě by mělo rozlišovat a uvědomovat si nejprve detaily, předozadní, horizontální a následně vertikální polohu. Pasivně a následně aktivně si uvědomuje prostorovou a pravolevou orientaci. Úkol "poznej vpravo a vlevo na druhé osobě" představuje nejvyšší úroveň ve vnímání prostorových vztahů předškolního dítěte. 

Pro koho je cvičení vhodné?
Obecně patří do předškolních nebo raně školních her. Kromě pojmů vyjadřujících prostorové vztahy rozvíjí současně i jazykové dovednosti.

Metodická doporučení
Instrukci dítěti přečteme my, aplikace nebo si ji přečte samo.

Dítě odpovídá na otázku, co drží opička ve své pravé nebo levé ruce. Otázky se náhodně generují pro jednotlivé varianty. V nabídce s odpovědí má dítě vždy na výběr oba objekty, které opička drží. Cílem je, aby dítě nepracovalo mechanicky, ale odpověď nejprve promyslelo, a pak odpovědělo. Úkol můžete rozšířit o společné znázornění, na reálné situaci, kdy čelem k dítěti názorně ukážete, jak z jeho pohledu vypadá, když držíte předmět v pravé či v levé ruce. 

Tipy na podobné aktivity mimo aplikaci
Skvěle se hodí hry typu: Dotkni se svou pravou rukou svého levého ramene. Dotkni se svou pravou rukou mého levého ramene. Pokud stojíte proti dítěti, úkol je těžší, pokud stojíte stejně orientování jako dítě, je pro něj odpověď jednodušší.