Aktivní třídění významově stejných objektů

Tipy na využití tohoto cvičení doma i ve škole.

Aktivní třídění významově stejných objektů

Rané matematické představy


Toto cvičení je náročnější verze předchozího cvičení 104 . Dítě zná vybrané objekty, ale zjišťuje, podle jakého kritéria je musí rozdělit. Nyní mu už tvarová ani barevná podobnost nenapovídá, předměty mají jinou spojitost.


Proč je toto cvičení důležité?
Cvičení se zaměřuje na podporu třídění podle daných kritérií. Důležitou podmínkou je, aby byla kritéria jednoznačně definována a objekty bylo možné rovněž jednoznačně zařadit. Dítě se učí přemýšlet, rozebírat a strukturovat své myšlenky. Tříděním se dítě učí i pojmové přesnosti, které jsou v matematice důležité.

Pro koho je cvičení vhodné?
Obecně patří do předškolních a raně školních her, ale je vhodné i pro starší děti, které potřebují rozvíjet své jazykové dovednosti.

Metodická doporučení
Instrukci dítěti přečteme my, aplikace nebo si ji přečte samo.

Dítě si objekty prohlédne a vysvětlí, jak bude postupovat a proč. Ptáme se, proč tak přemýšlí a jestli by do skupiny nemohl patřit i třeba jiný objekt na obrázku a proč ? Dítě tak přemýšlí, učí se argumentovat a vlastním slovním odůvodňováním si rozvíjí i jazykové dovednosti. Díky tomu se tak učí mnohem hlouběji a komplexněji.

Tipy na podobné aktivity mimo aplikaci
Při nákupu si všímejte uspořádání výrobků v obchodech. Proč jsou tak uspořádány? Dítěte se ptáme se na otázky typu "Proč jsou sýry, mléko a jogurty ve stejné části obchodu?" (mléčné výrobky), "Proč je mrkev, salát a okurka na opačné straně od jablek, hrušek a pomerančů?"(ovoce a zelenina), "Co má společné kuřecí, krůtí a kachní maso?" (drůbež)