Aktivní třídění významově stejných objektů

Tipy na využití tohoto cvičení doma i ve škole.

Aktivní třídění významově stejných objektů

Rané matematické představy


Toto cvičení je náročnější verze předchozího cvičení 104 . Dítě zná vybrané objekty, ale zjišťuje, podle jakého kritéria je musí rozdělit. Nyní mu už tvarová ani barevná podobnost nenapovídá, předměty mají jinou spojitost.


Levebee 105: Aktivní třídění významově stejných objektů

Proč je toto cvičení důležité?
Cvičení se zaměřuje na podporu třídění podle daných kritérií. Důležitou podmínkou je, aby byla kritéria jednoznačně definována a objekty bylo možné rovněž jednoznačně zařadit. Dítě se učí přemýšlet, rozebírat a strukturovat své myšlenky. Tříděním se dítě učí i pojmové přesnosti, které jsou v matematice důležité.

Pro koho je cvičení vhodné?
Obecně patří do předškolních a raně školních her, ale je vhodné i pro starší děti, které potřebují rozvíjet své jazykové dovednosti.

Metodická doporučení
Instrukci dítěti přečteme my, aplikace nebo si ji přečte samo.

Dítě si objekty prohlédne a vysvětlí, jak bude postupovat a proč. Ptáme se, proč tak přemýšlí a jestli by do skupiny nemohl patřit i třeba jiný objekt na obrázku a proč ? Dítě tak přemýšlí, učí se argumentovat a vlastním slovním odůvodňováním si rozvíjí i jazykové dovednosti. Díky tomu se tak učí mnohem hlouběji a komplexněji.

Tipy na podobné aktivity mimo aplikaci
Při nákupu si všímejte uspořádání výrobků v obchodech. Proč jsou tak uspořádány? Dítěte se ptáme se na otázky typu "Proč jsou sýry, mléko a jogurty ve stejné části obchodu?" (mléčné výrobky), "Proč je mrkev, salát a okurka na opačné straně od jablek, hrušek a pomerančů?"(ovoce a zelenina), "Co má společné kuřecí, krůtí a kachní maso?" (drůbež)