Hledání objektů na základě porozumění prostorovým vztahům ve větě

Tipy na využití tohoto cvičení doma i ve škole.

Hledání objektů na základě porozumění prostorovým vztahům ve větě

Rané matematické představy


V tomto cvičení procvičujeme pasivní poznávání a aktivní popisování prostorových vztahů například nahoře, dole, před, za, mezi, vedle, hned za, hned před, mezi, uprostřed, první, poslední a také vpravo, vlevo, vpravo nahoře, vlevo dole k vlastní osobě, vzhledem ke druhé osobě a podobně.


Proč je toto cvičení důležité?

Pasivní porozumění prostorovým vztahům a aktivní přesné používání těchto pojmů je důležité nejen v přirozených každodenních situacích, ale do budoucna i v orientaci v číselné řadě a geometrii. 

Pro koho je cvičení vhodné?

Obecně patří do předškolních nebo raně školních her. Kromě pojmů vyjadřujících uspořádání, tedy prostorové vztahy, rozvíjí současně i jazykové dovednosti.

Metodická doporučení

Instrukci dítěti přečteme my, aplikace nebo si ji přečte samo.
Dítě musí porozumět instrukci, uvědomit si, která „slova“ jsou pro něj důležitá. Procvičuje uvědomování si vzájemné polohy objektů a jejich umístění.

Tipy na podobné aktivity mimo aplikaci

Tento typ úkolů můžeme procvičovat v běžných situacích, kdy třeba dítě žádáme, aby nám pomohlo: Vezmi modrý ručník a pověs ho na levý háček nahoře. To už jsou 3 instrukce v jedné větě. Můžeme začínat pouze jednou instrukcí a jejich počet postupně zvyšovat. Dítě tak trénuje i paměť pro řeč.

Skvěle se hodí také hry s legem či knížky s nalepovacími obrázky. Příklad: Dej piráta na přední část lodě. Hned za ním nalep truhlu s pokladem. Trosečníka nalep vedle palmy zleva a podobně.