Tipy na využití tohoto cvičení doma i ve škole.
Rané matematické představy
V tomto cvičení si dítě prohlédne sadu 3 obrázků a určí, jaké je jejich správně pořadí podle toho, jaký děj na obrázcích probíhá. Dítě musí porozumět situaci, pochopit, který z obrázků vyjadřuje začátek, který průběh a jaký konec děje, podle toho, jak na sebe v čase navazují.
Některé sady obrázků jsou náročnější, protože se dítě s danými situacemi často nesetkává a některé sady znázorňují situace z každodenního života. Díky tomu dítě propojuje své zkušenosti i vědomosti, analyzuje, spojuje, uvědomuje si posloupnost aktivit a také příčiny a následky různých dějů.
Sada 5 obrázků už je náročnější pro vyjádření děje.
Proč je toto cvičení důležité?
Pomáhá porozumět přirozeným číslům, která tvoří uspořádaný systém vyjadřující počet nebo pořadí, ke kterému dítě postupně dochází a osvojuje si jej. Dítě si postupně utváří představu o uspořádání a dějové posloupnosti. Příkladem je pochopení toho, že daná situace je následkem té předchozí (první lístek rostliny byl nejdřív semínkem) a zároveň sama má zase svého následovníka (rozkvetlou květinu), stejně jako přirozená čísla. Dítě však nejprve musí pochopit uspořádání „jazykově“.
Děti v přirozených situacích postupně pochopí uspořádání v obou směrech, vzestupně i sestupně.
Pro koho je cvičení vhodné?
Obecně patří do předškolních a raně školních her. Kromě předčíselných logických představ se rozvíjí současně i jazykové dovednosti.
Metodická doporučení
Instrukci dítěti přečteme my, aplikace nebo si ji přečte samo.
Dítě si obrázky prohlédne a řekne nám, co vidí. Dítě vyzveme, aby popsalo pomocí obrázků, co se vlastně stalo a potom začne obrázky, ideálně ve správném pořadí, přetahovat či překlikávat a umisťovat do prázdných okének, zároveň komentovat, proč se takto rozhodlo. Cvičení vyžaduje výborné porozumění ději, ale také soustředění, vědomosti a v některých případech odolat impulzivní reakci, kdy obrázek může zmást. Slovní popis umožní pracovat dítěti s rozmyslem a ne zbrkle.
Tipy na podobné aktivity mimo aplikaci
Zde nám mohou skvěle posloužit sady obrázků s pohádkami, které se na trhu dají snadno sehnat.
Obrázky rozložíme, dítě vypráví pohádku a sestavuje její děj postupně z obrázků (O veliké řepě, Tři prasátka, Boudo, budko a podobně).
Vytvořit můžeme také schéma dne: sadu obrázků či fotek, které popisují denní aktivity dítěte. Povídáme si, co jsme ten den dělali či budeme dělat a řadíme obrázky či fotky ve správném pořadí. Ptáme se: Který obrázek předchází tomuto? Která fotka následuje po této?
Procvičovat můžeme také u společných aktivit, u kterých je důležitý postup – tedy posloupnost kroků. Příkladem může být vaření, nakupování, stavění stavebnice a podobně.