Tipy na využití tohoto cvičení doma i ve škole.
Rané matematické představy
Pokud dítě přirozeně chápe množství 0-5 případně 0-6, můžeme mu nabídnout aktivity jako postřehování v číselném oboru 0-10. Dítě pracuje s různými podněty, aby se nevázalo na daný podnět, jeho velikost nebo orientaci (například, aby dítě nemělo představu o čísle 4, pouze jako 4 tečky rozložené do čtverce, jako je tomu na hrací kostce) a tím umožňujeme rozvíjet efektivněji početní představy.
Proč je toto cvičení důležité?
Smysl pro počítání dítě projevuje ještě před nástupem do školy. Má přirozený vhled do struktury čísla 1- 5 případně 1-6, tedy intuitivně tento počet vnímá. Některé děti se však pouští dál a začínají přirozeně chápat množství 0-10. V tomto případě se jedná o vnímání množství – počtu, které slovně pojmenuje, ale číslice ještě znát nemusí. Číselné označování přichází později.
Pro koho je cvičení vhodné?
Obecně patří do předškolních a raně školních her. Rozvíjí početní představy, rozumové předpoklady.
Metodická doporučení
Dítěti se zobrazí obrázky, které mají různou velikost nebo i orientaci. Dítě obrázky spočítá nebo postřehne jako celek. Klikne na pokračovat. Na obrazovce zůstane stejný nebo nižší počet původních obrázků a dítě má určit, kolik obrázků zmizelo. Teda například vidělo ☼ ☼ ☼ ☼ ☼, nyní vidí ☼ ☼. Kolik jich zmizelo? Dobře intuitivně vnímající dítě bez přemýšlení řekne správnou odpověď. Někdo použije prsty a někdo si neví rady.
Aplikace umožňuje individuální rozpětí obrázků: 2-4; 4-5; 5-6. Počet obrázků do 5 až 6 jsme schopni postřehnout.
Vyšší počet už počítáme grupováním, tedy sdružováním objektů. Např. počet osmi obrázků počítáme po dvou, třech a podobně podle výhodnosti jejich rozložení. Podpořit právě toto grupování a nabídnout ho při přílišném setrvávání počítání po jedné můžeme i ve vyšších třídách. Pak nám pomůže nastavení 6-10.
Tipy na podobné aktivity mimo aplikaci
Hru typu „Kolik mám pod rukou?“ můžeme hrát s korálky, fazolemi, těstovinami, kamínky a podobně.