Orientace v číselné řadě 0-5 se zrakovou oporou (schody)

Tipy na využití tohoto cvičení doma i ve škole.

Orientace v číselné řadě 0-5 se zrakovou oporou (schody)

Rané matematické představy


V tomto cvičení dítě pracuje s číselnou řadou v podobě schodů. Zobrazení čísel na schodech umožňuje dětem, které ještě nemají jistotu ve vztazích mezi čísly, lépe pochopit vzestupnou a sestupnou řadu.


Proč je toto cvičení důležité?
Pokud už dítě chápe množství a jeho číselné vyjádření, dalším krokem je, aby automaticky pracovalo s  posloupností čísel. 

Pro koho je cvičení vhodné?
Obecně patří do předškolních nebo raně školních her. Část dětí úlohu řeší intuitivně a přirozeně, část dětí potřebuje těmito úlohami projít.

Metodická doporučení
Instrukci dítěti přečteme my, aplikace nebo si ji přečte samo.

V nastavení si vybíráme:

  • číselný obor
  • počet čísel k doplnění
  • zda chceme sestupnou či vzestupnou řadu nebo náhodně

Dítě si musí uvědomit, jaký je úkol v  zadání, poté si v “hlavě” řadu doplnit a s tím i přemístit správné číslo na správné místo.

Tipy na podobné aktivity mimo aplikaci
Můžeme využít skutečné schody, položit na ně třeba i čísla a dítě se bude po nich pohybovat. Podobně můžeme využít i řazení čísel napsaných na kartičkách. 

Také můžeme hrát hru se zapojením celé rodiny, kdy odříkává číselnou řadu.

Hru řídí jeden hráč – „vykopne číslo“, oznámí, jestli chce sestupnou nebo vzestupnou řadu a na koho ukáže, ten počítá po jedné. Hráči musí být ve střehu, protože nikdy nevědí, kdy budou vyzvání k pokračování v číselné řadě. 

Příklad hry: Pětičlenná rodina (maminka, tatínek, Ema, Honza a Lucka) hrají číselnou řadu. Tatínek “vykopne” číslo 2, řekne “vzestupně” a ukáže na Lucku. Lucka pokračuje a vyjmenovává všechna čísla, které následují po dvojce “tři, čtyři, pět...” a pak rychle ukáže na Honzu a řekne “sestupně”. Honza pokračuje “pět, čtyři, tři, dva...” poté ukáže na maminku “sestupně” a poté co maminka vyjmenuje čísla, ukáže na Emu s instrukcí “vzestupně.” Všichni členové si v “hlavě” odříkávají číselnou řadu a upevňuje se tak vztah mezi čísly a jejich posloupnost.