Třídění podle abstraktní charakteristiky

Tipy na využití tohoto cvičení doma i ve škole.

Třídění podle abstraktní charakteristiky

Rané matematické představy


V tomto cvičení se snažíme zaměřovat na vyhledávání objektů podle obtížnějších kritérií, než u cvičení 101 a 102.
Nyní už je úkol náročnější a vyžaduje porozumění komplikovanější instrukci, ke které dítě potřebuje už více znalostí, vědomostí a zkušeností. Například by mělo vědět: Kdo je to pacient? a nebo co znamená být v práci? a podobně.


Proč je toto cvičení důležité?
Cvičení se zaměřuje na podporu třídění podle daných kritérií. Důležitou podmínkou je, aby byla kritéria jednoznačně definována a objekty bylo možné rovněž jednoznačně zařadit. Dítě se učí přemýšlet, rozebírat a strukturovat své myšlenky. Tříděním se dítě učí i pojmové přesnosti, které jsou v matematice důležité.

Pro koho je cvičení vhodné?
Obecně patří do předškolních her, ale jsou vhodné i pro rané školáky a také pro děti, které potřebují rozvíjet své jazykové dovednosti. Obtížnost cvičení se odvíjí od toho, jak dobře dítě zná objekty, na které se ptáme a jejich vlastnosti. Dítě při hře podporujeme ve slovním vyjadřování a vysvětlování, tím se učí zpřesňovat pojmy a své představy o světě.

Metodická doporučení
Instrukci dítěti přečteme my, aplikace nebo si ji přečte samo.

S dítětem ideálně mluvíme a ptáme se na otázky "Proč si myslíš, že...?", "Může sem patřit ještě něco? Třeba tahle holčička?", "Proč ne?"
Dítě tak přemýšlí a vlastním slovním odůvodňováním si rozvíjí i jazykové dovednosti. Díky tomu se tak učí mnohem hlouběji a komplexněji.

Tipy na podobné aktivity mimo aplikaci
K tomuto cvičení se skvěle hodí manipulativní činnosti s předměty denní potřeby, kdy dítě musí jednoznačně určovat, jak se od sebe jednotlivé objekty liší, například účelem, materiálem, či majitelem. Využíváme porovnávání více charakteristik:

Oblečení – různé druhy oblečení (teplý svetr, tátovy kraťasy, nové plavky, zimní čepici, triko od babičky...) rozložíme například na postel a necháme dítě jej rozdělit podle užití, materiálu či majitele. Ptáme se otázkami, například: "Co nosíš v zimě?", "Najdeš všechny ponožky, které patří tátovi?", "Co puntíkovaného nosí maminka v létě do práce?", "Co je huňaté a hřeje ruce?"

Zvířata – na výletě v zoo, u babičky na farmě nebo při prohlížení knížky, necháme dítě rozdělit zvířata, která uvidí, podle druhu, typu stravy, chování a podobně. Ptáme se otázkami, například: "Kde je býložravec?", "Jaké domácí zvíře chytá myši?", "Jaká zvířata žijí na statku?", "Jaké zvíře nám dává vejce?"

Hračky – úklid hraček můžeme zpříjemnit hrou, kdy dítě rozděluje předměty podle materiálu, majitele či druhu. Ptáme se otázkami, například: "Dej do boxu všechny hračky, které patří do Ledového království", "Přines Pokémony, kteří patří bratrovi", "Na postel dej plyšáky, které jsi dostal od babičky"


U tohoto cvičení se snažíme zaměřovat na abstraktní kritéria. Příkladem může být instrukce, kdy dítě hledá ovoce, které má maminka nejraději nebo zvíře, které nám dává mléko.
Kritérium tedy není možné vidět, například účel (hřejivé rukavice), chování (kráva, které nám dává mléko) či majitel (maminčiny šaty).